Aktualności

Witam serdecznie wszystkich Rodziców "Mróweczek" 

W związku z zaistniałą sytuacją kilka dni temu na YouTube pojawił się pewien filmik, na którym dziewczynka śpiewa tak:
"Koronawirusie,
chcesz dostać tu się,
lecz my się nie damy
bo z domu się nie ruszamy!"
I właśnie ten czas spędzony w domu proponuję efektywnie wykorzystać 
Codziennie będę przesyłać Państwu na stronę przedszkola materiały z propozycjami zabaw, ćwiczeń i zajęć plastycznych. Przesyłane tą drogą materiały służą realizacji Podstawy Programowej.
Zachęcam wszystkich Rodziców do znalezienia chwilki w ciągu dnia i wykorzystania przedstawionych tu pomysłów do tego, aby miło spędzić czas z dzieckiem, a przy okazji poćwiczyć niektóre umiejętności 
Ponieważ nie każdy rodzic ma w domu drukarkę postaram się, aby przedstawione tu zabawy i ćwiczenia mogli Państwo samodzielnie, bez użycia drukarki, wykonać.
Pozdrawiam serdecznie 
wych. Aleksandra Niczyńska-Żylak


TEMAT TYGODNIA: Marcowa pogoda.


PONIEDZIAŁEK 16.03.2020r

Skoro nie możemy wyjść z domu to proponuję, w miarę możliwości, założenie zielonego ogródka. Może znajdzie się w domu cebula, rzeżucha lub choćby ziarenko fasoli?
• Założenie zielonego ogródka.
Zaproponuj dziecku założenie zielonego ogródka. Razem z dzieckiem ustalcie, co jest potrzebne roślinom do rozwoju, a następnie wspólnie wybierzcie odpowiednie miejsce w domu. Umieśćcie w nim napis (najlepiej samodzielnie wykonany przez dziecko) "ZIELONY OGRÓDEK". Załóżcie hodowlę roślinki (lub roślinek )
FASOLA:
Górną część pojemnika lub słoika Rodzic zakrywa gazą, a następnie przy pomocy dziecka mocuje ją za pomocą gumki recepturki. Dziecko kładzie na środku gazy fasolkę i wlewa do pojemnika lub słoika wodę tak, aby fasola była w niej lekko zanurzona. Odstawia hodowlę w wyznaczone słoneczne miejsce.
RZEŻUCHA:
Potrzebne będą: nasiona rzeżuchy, talerzyk lub spodeczek, wata lub lignina, konewka z wodą.
Na spodeczku dziecko rozkłada watę lub ligninę i nasącza ją dobrze wodą. Następnie posypuje watę lub ligninę nasionami rzeżuchy. Można też zrobić "rzeżuchową górkę" (na talerzyku umieścić miseczkę do góry dnem, obłożyć watą itd.)
CEBULA:
Potrzebne będą: cebula, plastikowy pojemnik, łyżka lub mała łopatka, ziemia, konewka z wodą.
Daj dziecku cebulę do pooglądania, niech też spróbuje opisać jej wygląd. Wspólnie obierzcie cebulę z pierwszych warstw. Zapytaj, czy wie, co czasem się dzieje przy obieraniu cebuli? Następnie dziecko napełnia pojemnik ziemią, robi w niej otwór, do którego wkłada cebulę. Delikatnie ją podlewa.
Zachęcaj dziecko do codziennego obserwowania rośliny/roślinek oraz dbania o to, aby zawsze miały odpowiednią ilość wody.

• Porozmawiaj z dzieckiem o zbliżającej się wiośnie. Powiedz, że w tym okresie nasz organizm szczególnie potrzebuje wartościowego pożywienia, w którym są witaminy. Najwięcej witamin można znaleźć w warzywach i w owocach.

• Przeczytaj dziecku wiersz S. Karaszewskiego "Witaminowe abecadło"

Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B - bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy!
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy to owoce i jarzyny.
C - to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C - porzeczka i cytryna -
świeży owoc i jarzyna!
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem,
na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy to owoce i jarzyny.

Zapytaj dziecko:
- Jak nazywają się bohaterowie wysłuchanego wiersza?
- Gdzie można znaleźć witaminę A (B, C, D)? (pytaj kolejno o każdą witaminę).
- Jaką rolę pełni witamina A (B, C, D)? (pytania zadawaj pojedynczo)

• Wycinanie sylwet owoców i warzyw z różnych sklepowych gazetek reklamowych.
Potrzebne będą: gazetki reklamowe z różnych sklepów, nożyczki dla dziecka.
Ułóż na stole różne sklepowe gazetki reklamowe. Niech dziecko poszuka w nich różnych warzyw i owoców i je powycina.
Możesz poprosić dziecko by napisało na kartce litery: A, B, C, D- każda litera na osobnej kartce.
Czytaj krótki wierszyk, a dziecko niech pokazuje kartkę z odpowiednią literką i głośno wymawia.

Witamy witaminę A, co o oczy nasze dba.
Witamy witaminę B. Ruszać nam się po niej chce.
Witamy witaminę C, co chorobom mówi nie.
Witamy witaminę D. Kościom bez niej bardzo źle.

Jeżeli dziecko chce- może pokolorować lub ozdobić literki- witaminki.

• Zabawa ruchowa z elementem równowagi - "Na wąskiej dróżce"
Ułóż ze sznurka lub z paska na podłodze długą prostą linię - dróżkę w lesie. Wybierzcie się na spacer. Kolejno przechodźcie po dróżce stopa za stopą na drugą stronę. Po wykonaniu zadania zaczynacie zabawę od początku.

"MRÓWECZKI" WTOREK 17.03


• Przeczytaj dziecku wiersz E. Stadtmüller "Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu".

- Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
- Mieszam śniegi, mieszam deszcze,
więc na świecie zimno jeszcze.
Szarobure dni,
a wiosenka śpi.
- Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
- Chociaż chłodno jest na razie,
już na wierzbach kwitną bazie,
słońce uśmiech śle.
Wiosno, pospiesz się!
- Pokaż, pokaż, marcu,
co tam mieszasz w garncu.
- Już dokoła pachnie wiosną,
a mnie w garncu kwiatki rosną
oraz kiełki zbóż,
kwiecień już tuż-tuż.

• Porozmawiaj z dzieckiem na temat wiersza. Zapytaj:
- Jaki teraz mamy miesiąc?
- Jaki miesiąc będzie po marcu?
- Jaką teraz mamy porę roku?
- Co marzec mieszał w garncu?
- Po czym można poznać, że wiosna jest już blisko? (jakie są oznaki przedwiośnia?)
• Zapoznanie z przysłowiem W marcu jak w garncu.
Potrzebne będą: garnek, narysowane przez dziecko obrazki przedstawiające różne symbole pogody np.: wiatr- drzewo z pochylonymi gałązkami, słońce, płatki śniegu, krople deszczu, płatki śniegu i krople deszczu, burza- błyskawica i chmurka, chmurka, słońce za chmurką itp.
Poproś dziecko, aby zastanowiło się, w jaki sposób może narysować różne zjawiska atmosferyczne. Niech każde z nich nazwie i narysuje na osobnej karteczce.
Spróbuj zapytać dziecko czy wie: Co to jest przysłowie? (Przysłowia są mądrością narodów i każde ma w sobie ziarnko prawdy. Nauczają, zakazują, wyśmiewają ludzkie wady, obrazują wiele życiowych sytuacji itd.)
Zapoznaj dziecko z przysłowiem "W marcu jak w garncu". Poproś, aby dziecko wyjaśniło jego znaczenie.
Zapytaj dziecko: Co marzec może włożyć do garnka? Dziecko wymienia poszczególne składniki pogody i wkłada do garnka karteczkę z odpowiednim rysunkiem zjawiska atmosferycznego.
Zwróć uwagę dziecka na bardzo dużą zmienność warunków atmosferycznych podczas przedwiośnia. Jaka jest wtedy pogoda?

• Praca plastyczna "Marcowe przedwiośnie"

Potrzebne będą: kartka, kroplomierz, tusz (ewentualnie zamiast tuszu i kroplomierza- pędzelek i farbki), słomka (ale niekoniecznie), kredki.
Ułóż na stoliku kartkę, tusz, kroplomierz i kredki. Dziecko za pomocą kroplomierza umieszcza na kartce kroplę tuszu, którą potem rozdmuchuje (za pomocą słomki lub bez). Krople mogą być w różnych kolorach. Ewentualnie zamiast tuszu użyjcie pędzelka i farb (krople muszą być dosyć gęste). Pomóż dziecku zrobić kolorowe krople tak, aby mogło je potem rozdmuchać na kartce.
Do powstałego kleksa (po jego wyschnięciu) dziecko dorysowuje różne elementy, tworząc obrazek na temat przedwiośnia.
Poproś dziecko aby nadało tytuł swojej pracy 

MIŁEJ ZABAWY !

 

 

AktualnościPrzedszkoleDla rodzicówZajęcia dodatkoweGalerieSponsoringKontaktCookiesbip
© Przedszkole nr 22 w Tarnowskich Górach
projekt: Pomysłografia