Aktualności

Tematyka tygodnia: Marcowa pogoda
Data: 18.03.2020 r.
Temat: Marcowe niespodzianki
Propozycja zabaw:

1. Dopasowywanie skarpetek. Wysypujemy wiele skarpetek- zadanie dziecka składanie w pary, odpowiednie łączenie kolorów i wzorów. Równocześnie utrwalamy kolory, wzbogacamy słownictwo pytając o wzory lub elementy na skarpetkach. Można też zrobić "skarpetkowy teatrzyk" nakładając na ręce i animując. Ze skarpetek bez pary, a takie zawsze się zdarzają możemy zrobić "Skarpetkowego potworka" ozdabiając wg własnych pomysłów

2. Co zniknęło? Rozkładamy na podłodze różne dziecięce zabawki. Przyglądamy się im możemy je wymienić. Następnie nakrywamy kocykiem. Wyjmujemy jedną lub dwie zabawki, dziecko może się odwrócić Lu zasłonić oczy, odkrywamy i dziecko odgaduje co zniknęło. Można role zamieniać raz mama zgaduje raz dziecko.

3. Masażyk. To zabawy z dzieckiem gdzie wykorzystujemy słowo i dotyk. Ruchy rąk można modyfikować dowolnie. "Wieje wietrzyk - kropi deszczyk" Idzie pani: tup, tup, tup, [Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących] dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, [delikatnie stukamy zgiętym palcem] skacze dziecko: hop, hop, hop, [naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach] żaba robi długi skok. [z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę] Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, [dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka] kropi deszczyk: puk, puk, puk, [delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami] deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup, [Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w "miseczki"] a grad w szyby łup, łup, łup. [lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści] Świeci słonko, [gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym] wieje wietrzyk, [Dmuchamy we włosy dziecka] pada deszczyk. [z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy] Czujesz dreszczyk? [leciutko szczypiemy w kark]

4. Praca plastyczna "Marcowy obrazek" - rozdmuchiwanie barwnej plamy, dorysowywanie elementów tworzących jedną całość.
Potrzebujemy: Biała kartka, tusz/farby, kredki, słomka.
Rodzic układa na stoliku kartki i tusz/farby. Dziecko za pomocą słomki umieszczają na kartkach krople tuszu/farby, którą potem rozdmuchują. Dorysowują do tak powstałej barwnej plamy różne elementy, tworząc wiosenny obrazek. Nadają tytuł swoim pracom.

Przykład: https://www.youtube.com/watch?v=3t2TOWx1SQ8&fbclid=IwAR3kiN7V8H4lPWa_Exc8TzMFcwGKvpQ6wul--aI9RIAwVwEAgE1vPxt21Zs

5.Utrwalanie znaczenia różnych symboli pogody - zabawa "Prognoza pogody"
Potrzebujemy : karteczki z wczorajszych zajęć ( różne symbole pogody np. słonce, deszcz, deszcz ze śniegiem itp.)
Rodzic umieszcza w pojemniku karteczki z symbolami pogody. Dziecko kolejno losuje z pojemnika trzy kartoniki. Patrząc na nie, czyta prognozę pogody i mówi np.: Dzisiaj będzie wiał wiatr, będzie świeciło słońce, a potem będzie padał deszcz.

 

 

 

ZBIÓR BAŚNI I OPOWIADAŃ
Autorzy warci uwagi:
- Jan Brzechwa
- Julian Tuwim,
- Ludwik Jerzy Kern,
- Joanna Kulmowa,
- Ewa Szelbarg - Zarembina,
- Dorota Gellner,
- Danuta Wawiłow,
- Joanna Papuzińska

BAŚNIE


 Dulemba Włodzimierz, Cztery pory baśni, Wiosna, Lato, Jesień, Zima (każdy tom oddzielnie), Wyd. Jedność. Współczesne baśnie dla dzieci od 3- 6 r.ż.
 Bajki wszechczasów, Wyd. ARKADY, baśnie dla dzieci od 5 do 6 r.ż. opatrzone pięknymi ilustracjami
 Śpiewająca lipka. Bajki Słowian Zachodnich, Wyd. Media Rodzina. Krótkie baśnie ludowe dla dzieci od 5-6 r. ż, wybrane dla dzieci 3,4 - letnich.
 Degórska Izabela. Bajka o szczęściu, il. A. Kucharska - Cybuch, od 5 lat
 Krupska Beata, Bajki, nowoczesne baśnie dla dzieci od 5 r.ż.
 Bajorka opowiada Zbiór baśni całego świata, opr. Niklewiczowi, wyd. ZYSK i S-KA, przepiękne baśnie ludowe, wybrane od 5- 6 r.ż
 Strzałkowska Małgorzata, Plaster czarownicy i inne baśnie, . M. Ekier, współczesne baśnie i opowiadania dla dzieci od 5 - 6 r.ż.
OPOWIADANIA
 Gawryluk Barbara. Przedszkolaki z ul. Morelowej, wyd. Literatura, opowiadania dla dzieci od 4 r.ż.
 Uebe Ingrid, Przytul mnie. Uspokajające opowiadania dla dzieci, wyd. Jedność, od 4 r.ż.
 Widłak Wojciech. Pan Kuleczka, wyd. Media Rodzina, seria książeczek dla dzieci od 4 r.ż.
 Piątkowska Renata. Opowiadania dla przedszkolaków, il. I. Cała, wyd. Bis. od 3 - 6 r.ż.
 Jędrzejewska-Wróbel Roksana. Gębołud, il. A. Żelewska, wyd GWP, opowiadania dla dzieci od 5 r.ż., cenne ilustracje
 Papuzińska Joanna, PIMS, którego nie ma, il. W. Kołyszko, GWP, cenne ilustracje, dla dzieci od 4 r.ż.
 Onichimowska Anna, Żółta zasypianka, il. K. Lipko - Sztarbałło, baśniowa opowieść z ilustracjami o estetycznych walorach dla dzieci od 3 r.ż.
 Onichimowska Anna, O żyrafach, które chciały zobaczyć śnieg, il. J. Siedlaczek.
 Onichimowska Anna, O zebrze, która chciała być w kwiatki
 Onichimowska Anna, O jeżu, który znalazł przyjaciela - seria opowiastek dla dzieci od 5 r.ż. z metaforycznym przesłaniem
 Onichimowska Anna; Daleko czy blisko, il. E. Poklewska-Koziełło, opowiadanie dla dzieci od 5 r.ż.
 Kasdepke Grzegorz, Dziwne przygody bajkopisarza. Wyd. Literatura opowiadaniu dla 5-6 latków.
 Kasdepke Grzegorz, Co to znaczy. Powrót Bartusia, czyli co to znaczy po raz drugi, wyd. Literatura, opowiadania dla dzieci od 5 r.ż.
 Kasdepke Grzegorz, Z piaskownicy w świat, wyd. Literatura, il. I. Cała, opow. dla dzieci od 5 r.ż.
 Bourgeois P.. Clark B. Franklin..., opowiadania dla dzieci od 5, 6 r.ż.
 Ostrówicka Beata, Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole, opow. dla dzieci od 5,6 r.ż.
 Ostrowicka Beata, Bobek, wyprawa i rzeczy w sam raz, opon. dla dzieci od 5,6 r.ż.
 Ostrowicka Beata, Aleja chcę, opow. dla dzieci od 5,6 r.ż.

 

 

 

 

 

Powodzenia!
A.Garczarczyk

 

AktualnościPrzedszkoleDla rodzicówZajęcia dodatkoweGalerieSponsoringKontaktCookiesbip
© Przedszkole nr 22 w Tarnowskich Górach
projekt: Pomysłografia